Beeld- en didactisch coach

Wat is beeld en didactisch coachen?

Beeldcoaching (coaching met videoanalyse) zorgt voor nieuwe inzichten en frisse perspectieven. In de praktijk blijkt dat veel leerkrachten dan ontdekken wat een verschil ze kunnen maken in het leven van kinderen. Als beeldcoach geniet ik daar van!

De gesprekken over de beelden beïnvloeden het beeld wat de leerkracht heeft van een bepaalde situatie. Het stellen van leerbevorderende vragen en het geven van feedback verhogen de motivatie en zelfregulatie. Dit geeft weer ruimte om in beweging te komen. Nieuwe ontwikkelkracht ontstaat wanneer er vanuit andere perspectieven gekeken en gedacht kan worden. Een ontwikkelkracht waardoor er groei kan ontstaan bij het kind, de leerkracht en een groep. Op deze manier ondersteun ik als beeldcoach de motivatie in de groep, voor zowel de leerkracht als de kinderen.

Hoe ga ik te werk?

Sinds 2017 maak ik regelmatig filmopnames van leerkrachten en kinderen in hun groep om hun gedrag te registeren. Ik begin door vooraf, samen met de docent, een leervraag te formuleren. Deze vraag dient als basis die de kijkrichting bepaalt. Na het filmen in de klas, kijken we samen een aantal korte fragmenten terug en analyseren we deze beelden.

Samen ontdekken we momenten waar de leerkracht betekenisvol contact heeft, waar de kinderen stappen zetten en leren wordt letterlijk zichtbaar! 

Maak kennis met mij

Bel mij of stuur mij een mail!